Wijs Worden Basis Selectie, docentenhandleiding
Wijs Worden Basis Selectie, docentenhandleiding
Jos van de Laar
Nog niet verschenen
Reserveer een exemplaar, beschikbaar op 09 december 2023
Product omschrijving
Inleidende opmerkingen bij de methode Wijs Worden Basis
Wijs Worden Basis Selectie bestaat uit een aantal hoofdstukken uit Wijs Worden Basis deel 1 en 2. Wijs Worden Basis is een zustermethode van Wijs Worden voor VWO (met een apart leerboek en werkboek) en Wijs Worden voor VMBO.
Wijs Worden Basis Selectie is met haar aandacht voor ethiek, levensbeschouwing en burgerschap inzetbaar binnen vakken waar reflectie over verantwoordelijk denken en handelen een centraal thema vormt. Daarbij valt te denken aan vakken als levensbeschouwing, godsdienst en mens en maatschappij.
Didactisch zwaartepunt vormt een aanpak waarbij leerlingen zelf leren ontdekken en zelfstandig aan de slag kunnen met de aangeboden inzichten. Om die reden is consequent gekozen voor een beperkte hoeveelheid informatie die aan de hand van verschillende opdrachten verwerkt kan worden.
Naast een leerwerkboek kunnen leerlingen ook gebruik maken van een website. De opdrachten in het leerwerkboek hebben als eerste doel het verwerken en zich eigen maken van de aangeboden stof. Daarna worden leerlingen uitgedaagd kritisch na te denken over de stof of zelf een beargumenteerde positie in te nemen. Tot slot bestaat uiteraard altijd ruimte voor het voeren van een debat of een socratisch gesprek.
De opdrachten volgen vaak een stramien: van kennis vergaren, via verwerken van die kennis naar het zelf, door middel van het geven van eigen voorbeelden, toepassen van de kennis.
Algemene doelstellingen van Wijs Worden Basis Selectie
- De leerling wordt zich bewust van zijn/haar eigen levensbeschouwing.
- De leerling verdiept de eigen levensbeschouwing.
- De leerling ontwikkelt het besef dat die eigen opvattingen bestaan te midden van andere, vaak afwijkende, opvattingen.
- De leerling leert het belang inzien van een dialoog tussen antwoorden op levensvragen, antwoorden die ieder op zich altijd voorlopig blijven.
- De leerling maakt kennis met de belangrijke levensbeschouwelijke stromingen.
- De leerling leert kritisch na te denken (filosoferen) over zowel de eigen levensbeschouwing als die van anderen.
- De leerling maakt kennis met de hoofdwaarden van onze cultuur: vrijheid, gelijkheid/gelijkwaardigheid, democratie en tolerantie.
Inhoud
Hoofdstuk 1 Over wat echt belangrijk is
Hoofdstuk 2 Samen op de wereld
Hoofdstuk 3 Lijden en dood
Hoofdstuk 4 Jodendom en christendom
Hoofdstuk 5 Humanisme
Hoofdstuk 6 Hindoeïsme en boeddhisme
Hoofdstuk 7 Islam